Vejret har stor betydning om sommeren. For høsten, for turisterne, for alle de mange, der lever af turisme. Campingpladser, cafeer og restauranter, for hoteller. Sommervejret i 2020 har indtil nu været en blanding af skidt og kanel. Alligevel bliver det en sommer, vi vil huske.
Fordi langt flere danskere holder ferie i vort eget land. Det myldrer med turister. Alle sommerhuse er udlejede, der er trængsel på campingpladserne og pres på hotellerne. Gågader, by-midter og havnefronter rundt omkring er pakkede med turister. Og der er langt flere danskere iblandt, end i plejer at se.
Forklaringen er jo helt indlysende corona-problemet. Ikke alene påvirker det menneskers ferievalg. Det ændrer hele mønstret for turisme. I København står hotellerne tomme, og en række forretninger på Strøget har så få kunder, at de er lukningstruede. Til gengæld har omsætningen i danske badebyer aldrig været højere.
Nu gør én svale som bekendt ikke nogen sommer. Og én sommer kan ikke tages som udtryk for, at danskerne ændrer ferievaner. Når corona-risikoen er minimeret, vil langt flere danskere igen drage sydpå i sommerferien, fordi stabilt sommervejr, varmt badevand og lave priser er stærke argumenter, når familierne diskuterer ferie.
Men corona-frygten har trods alt den positive effekt, at mange danskere i 2020 holder sommerferie på ”hjemmenbane” - og så kan vi håbe, at det bliver en positiv oplevelse for flertallet af dem og giver dem lyst til også i kommende år at holde ferie i Danmark. Fordi det er dejligt - og nemt.
Det er svært at gøre noget ved vejret. Den danske sommer er - klimaændringer eller ej - ikke til at stole på. De bedste dage i den danske sommer er uforlignelig. Men den har mange svipsere. Til gengæld er der noget, turistbranchen selv er herre over: Den service, der ydes sommerens gæster.
På det felt er der plads til forbedringer. En tur rundt i sommerlandet giver mange eksempler på elendig service, mangelfuld betjening og helt inkompetente medarbejdere. Og som det aller værste: Man møder en hel del medarbejdere, der udstråler total ligegyldighed og mangel på interesse. Som ikke er spor service-mindede. Det er et problem, ikke mindst den danske restaurations-branche må tage alvorligt. For ét er at stå med det dyreste spisekort og det - i særklasse - dyreste vinkort i Europa. Noget andet er så at lade mennesker uden faglig uddannelse, uden viden - og uden lyst - stå for præsentation og salg.
Sommeren 2020 vil blive husket som den sommer, danskerne holdt i Danmark. Det vil være pragtfuldt, hvis den på sigt kan huskes som den sommer, der fik flere danskere til at holde ferie i Danmark. Det her lille land rummer en rigdom af muligheder for skønne ferier. Men blandt de mange, der vil bygge en virksomhed op, baseret på turistindtægter, er der behov for et charmekursus blandt personalet.
Det kan ikke nytte, at man har høje priser og samtidigt medarbejdere, der betragter kunder som en personlig fornærmelse eller i det mindste udsender et sådant signal.
Lad gå med at der i turisterhvervene er mange medarbejdere uden faglig uddannelse - men hjertelighed må man forlange - og forvente.